عفونت سل

سل (Tuberculosis) یک عفونت است که معمولاً ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر کند. عفونت سل به دو نوع سل نهفته و سل فعال طبقه‌بندی می‌شود. سل فعال یک بیماری واگیردار است و از طریق هوا منتقل می‌شود. علائم سل فعال شامل سرفه (گاهی همراه با خون)، تب و کاهش وزن است. از طرف دیگر، سل نهفته هیچ علائمی ندارد و نمی‌تواند به دیگران منتقل شود زیرا سیستم ایمنی بدن، عفونت را محصور کرده و باکتری‌ها را غیرفعال نگه می‌دارد. با این حال، سل نهفته می‌تواند در هر زمان به سل فعال تبدیل شود. این ممکن است زمانی رخ دهد که سیستم ایمنی بدن به دلیل بیماری یا داروهای خاص ضعیف شود. تقریبا یک چهارم جمعیت جهان به عفونت سل نهفته مبتلا هستند. از این رو تشخیص سل نهفته برای کمک به کنترل بیماری بسیار مهم است.

 

تست تشخیصی

تست پوستی توبرکولین (TST):

در این روش، PPD (نوعی ماده) زیر پوست تزریق می‌شود. دو یا سه روز بعد از این تزریق، پزشک به دنبال ایجاد یک برجستگی در محل تزریق می‌گردد که ممکن است نشانه‌ای از سل نهفته باشد.

 

تست خونی (TB Gold):

این تست، پاسخ ایمنی بدن به سل را شناسایی می‌کند. به عبارت دیگر، میزان گاما اینترفرون های (IFN-γ) آزاد شده توسط لنفوسیت های T شخص آلوده به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس سنجیده می شود.

 

مزایای تست  TB Gold

اختصاصیت این تست بیش از 99% است. تست TB Gold بطور قابل توجهی حساس تر از TST است، بطوریکه نیمی از افرادی که در تست TST تشخیص داده نمی شوند، با این روش شناسایی می شوند. با این حال، تست TST همچنان به دلیل هزینه کمتر و دسترسی بهتر به عنوان یک ابزار تشخیصی باقی مانده است.

 

شرایط لازم قبل از انجام تست

نياز به ناشتايي یا آمادگی خاصی ندارد.

 

تست TB Gold و TST در آزمایشگاه و مرکز پاتوبیولوژی سینا همه روزه پذیرش و در طی چند ساعت جوابدهی می گردد.

 

منابع:

 

  1. Mangione CM, Barry MJ, Nicholson WK, Cabana M, Chelmow D, Coker TR, Davis EM, Donahue KE, Jaén CR, Li L, Ogedegbe G. Screening for latent tuberculosis infection in adults: US Preventive Services Task Force recommendation statement. Jama. 2023 May 2;329(17):1487-94.
  2. Carranza C, Pedraza-Sanchez S, de Oyarzabal-Mendez E, Torres M. Diagnosis for Latent Tuberculosis Infection: New Alternatives. Front Immunol. 2020; 11: 2006.
  3. Bibbins-Domingo K, Grossman DC, Curry SJ, Bauman L, Davidson KW, Epling JW, García FA, Herzstein J, Kemper AR, Krist AH, Kurth AE. Screening for latent tuberculosis infection in adults: US Preventive Services Task Force recommendation statement. Jama. 2016 Sep 6;316(9):962-9.
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *