سروتونین (5- هیدروکسی تریپتامین 5-HT)

سروتونین نوعی هورمون و نوترانسمیتر (Neurotransmitter) حیاتی است که در سیستم عصبی مرکزی و برخی اعضای دیگر بدن تولید می‌شود. تنظیم خلق و خوی، خواب و بیداری، عملکرد روده، تنظیم سطح درد و موارد دیگر از وظایف اصلی سروتونین است.

کاربرد تشخیصی تست

1- تشخیص و ارزیابی اختلالات روان پزشکی
افسردگی یکی از شایع ترین بیماری‌های روانی و علل ناتوانی در سراسر جهان است که می تواند تمام گروه های سنی و قومی را تحت تاثیر قرار می هد. تشخیص به موقع این بیماری می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار بیماری داشته باشد. یکی از فاکتورهای دخیل زمینه ساز برخی از این اختلالات، نوروترانسمیتر سروتونین در مغز است که ازدیاد آن موجب بروز تندخوئی و برخی حالات تهاجمی و حتی تشنج می گردد و در صورت کاهش سطح سروتونین حالات افسردگی و دلتگی ایجاد خواهدشد. در این راستا، سنجش سطح سروتونین خون می تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی کمکی در کنار سایر ابزارها و ارزیابی بالینی جهت تشخیص افسردگی و اختلالات اضطرابی استفاده شود. در نهایت، ترکیب این تست با سایر روش های تشخیصی می تواند به نتایج بهتر در مدیریت افسردگی منجر شود.

2- تشخیصی وجود تومورهای کارسینوئید
تومورهای کارسینوئید توده هایی با رشد آهسته هستند که از سلول های نوروآندوکرین (سلول هایی که هرمون ترشح می کنند) منشا می گیرند. این تومورها عمدتاً می توانند در دستگاه گوارش و در ریه ها ایجاد شوند. تومور های کارسینوئید روده باریک معمولا به میزان بیشتری سروتونین تولید می کنند. تشخیص به موقع این تومورها نقش حیاتی در مدیریت و درمان آن ها دارد. تست سروتونین خون همراه با تست ادرار 5- هیدروکسی ایندول اسید (5- HIAA ) می تواند جهت کمک به تشخیص تومورهای کارسینوئید اهمیت ویژه ای داشته باشد.

فاکتورهای مداخله گر در تست سروتونین
– داروهای افزایش دهنده سطح سروتونین شامل لیتیوم، مهارکننده‌های MAO، متیل دوپا، مورفین و رزرپین
– داروهای افزایش دهنده سطح سروتونین شامل مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (نظیر لوکستین)
– داروهای افزایش دهنده سطح کروموگرانین A (CgA) شامل مهارکننده های پمپ پروتون (نظیر امپرازول)
– داروهای دیگر تغییر دهده سطح سروتونین شامل استامینوفن، مسدودکننده‌های آلفا، مسدودکننده‌های بتا، آتنولول، بروموکریپتین، برونکودیلاتورها، کلونیدین، دیگوکسین، ایزونیازید، L-dopa، Labetelol، متیل دوپا، نیتروگلیسیرین، آمین های سمپاتومیمتیک، فنوباربیتال، فنوتیازین ها، پنتولامین، سالیسیلات ها و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
– مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر بالای سروتونین مانند آووکادو، موز، بادمجان، آناناس، آلو قرمز، گوجه فرنگی و گردو

شرایط لازم قبل از انجام تست:
حداقل 12 ساعت قبل از انجام تست از مصرف غذاها و نوشیدنی ها به جز آب پرهیز کنید.

تست سروتونین در آزمایشگاه و مرکز پاتوبیولوژی سینا همه روزه پذیرش و در چند ساعت جوابدهی می گردد.

منابع

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *